TherapWiz Logo

מאמרים

כל מה שרצית לדעת על טיפול בגלי הלם

(Extracorporeal Shockwave Therapy (ESWT

מאת נטע ריפס קיסרי - פיזיותרפיסטית

ESWT הנה טכנולוגיה המשתמשת בגלי הלם לטיפול במצבים של כאב כרוני במערכת שריר-שלד. 

מקור השימוש בגלי הלם לטיפול בכאבים מגיע מהשימוש בגלי הלם לצורך ריסוק אבנים בכליות ללא ניתוח. בתהליך הטיפול במיליוני מטופלים, נמצא כי למטופלים אשר סבלו מכאבי שריר שלד, היתה הקלה משמעותית בכאב לאחר סיום הטיפול. החל מנקודה זו מדענים החלו לבחון שימוש בטכנולוגיה זו לצורך טיפול ברקמות אחרות. 

 

איך זה עובד?

הטיפול בגלי הלם גורם לזעזוע המעורר רכיבים מסוימים בגוף שמרפאים דלקת, הוא מסוגל לעשות זאת גם במקרים כרוניים, כאשר הגוף הוכיח חוסר רצון או חוסר יכולת לעשות זאת בעצמו.

בנוסף לזירוז תהליך הריפוי, ל-ESWT ישנה השפעה על מערכת העצבים וכך על הפחתת הכאב. 

טיפולים מסורתיים רבים - כגון תרופות אנטי דלקתיות, זריקות סטרואידים, פיזיותרפיה, עיסוי, דיקור, וכן הלאה יכולים לסייע לגוף בשלב מוקדם (אקוטי) של הפתולוגיה, הם הרבה פחות יעילים בסיוע לגוף לרפא בעיה כרונית.

הטיפול ב-ESWT הוא אחד מהטיפולים היחידים שעובדים הכי טוב על מצבים בהם הבעיה היא כרונית, הטיפול בגלי הלם גורם לפתולוגיה "לקפוץ" מהשלב הכרוני חזרה לשלב האקוטי בו הגוף מסוגל לטפל טוב יותר. 

 

עד כמה בטוח הטיפול ב-ESWT?

הטכנולוגיה הבסיסית המערבת ESWT נמצאת בשימוש כבר עשרות שנים על מיליוני אנשים. שימוש בטכנולוגית ESWT על פתולוגיות במערכת שריר-שלד נמצא כמעט ללא תופעות לוואי, למעשה, אפילו תופעות לוואי קלות כמו עקצוץ, אדמומיות, כאב או שטפי דם הן נדירות יחסית וקצרות מועד. יתר על כן, תופעות כמו אלה תהינה נפוצות יותר בשימוש ב-ESWT באנרגיה גבוהה, כלומר מכשירים מדורות קודמים של טכנולוגית ESWT שאינם מיוצרים עוד. 

 

באילו מצבים ניתן לטפל על ידי גלי הלם?

גלי הלם יכולים לטפל במגוון רחב של בעיות שריר-שלד. תלונות המערבות נקודות חיבור לגידים ורצועות במפרקים גדולים כמו הכתף (כגון השרוול המסובב), מרפק (Epicondylitis/מרפק טניס), ירך והברך הן אתרים נפוצים לטיפול ב-ESWT. כמו כן, אחד האזורים הנפוצים שמטופלים ע"י ESWT הוא כף הרגל.

 

באילו מקרים מומלץ הטיפול בגלי הלם?

-כאשר טיפולים פשוטים יותר ופחות יקרים נכשלו או לא מתאימים מסיבה כלשהי.

-כאשר ניתוח או טיפולים פולשניים אחרים מוצעים כחלופה.

-כאשר המטופל מבין את ההליך במלואו.

-כאשר אין התוויות נגד ידועות להליך.

 

הטיפול אינו מתאים למטופלים עם המצבים הבאים:

-גידולים בעצמות.

-בעיות עצביות.

-נשים בהריון.

-באזורים בהם העצם ממשיכה לגדול.

-באזורים בהם ישנו זיהום. 

 

עד כמה אפקטיבי טיפול בגלי הלם?

בסקירת ספרות (סקירה וסיכום של כל המחקרים בנושא זה) שערכו ופרסמו Yin MC וחבריו (2014) נמצא שהיעילות של ESWT בטיפול בדלקת הפציה הפלנטרית (דורבן) היא ראויה להכרה, וקיימות תוצאות משביעות רצון בנוגע להקלה בכאבים ובשיפור התפקוד.

Bannuru RR וחבריו (2014) פרסמו סקירת ספרות שבדקה את היעילות של גלי הלם בטיפול בהסתיידות כרונית של הכתף ומצאו כי ESWT יעיל לשיפור כאב ותפקוד הכתף ויכול לגרום לפירוק מלא של ההסתיידות. 

 

בהנחה כי המטופלים שמגיעים אלינו סובלים מבעיות המתאימות לטיפול ב-ESWT, רוב המחקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על 65%- 95% הצלחה במושגים של כאב ותפקוד. 

 

אילו מכונות קיימות כיום לטיפול בגלי הלם?

קיימים סוגים שונים של מכונות לטיפול בגלי הלם כאשר ההבדל בין המכונות תלוי באופן שבו גלי ההלם מיוצרים, היכולת של הטיפול להיות מבוקר וממוקד, העומק שאליו גלי ההלם יכולים לחדור, עוצמת ההדף שיופק והאם הם דורשים הרדמה.

 

מתי מתחילים להרגיש שיפור?

מטופלים רבים מדווחים על שיפור מידי לאחר הטיפול, אך זהו למעשה שיפור זמני שנגרם עקב תחושת "רדימות" של הרקמה אחרי גירוי יתר. הזמן עד לשיפור תלוי בהרבה משתנים, החל מסוג הפתולוגיה וכלה באופי של המטופל עצמו. לרוב, מדווח על שיפור לאחר שלושה טיפולים, יש לקחת בחשבון שלא תמיד יהיה שיפור. 

 

איפה? כמה? 

ישנם מכונים רבים שמציעים טיפול בגלי הלם, המחיר משתנה ביניהם, חלק מהקופות יחשיבו את הטיפול בגלי הלם כחלק מטיפול פיזיותרפי ועל כן המחיר יהיה מסובסד. 

שימו לב שאישור משרד הבריאות על חלק מהמכונות מותלה בטיפול ע"י פיזיותרפיסט או רופא.

הגדלת גופן

הקטנת גופן

שינוי ניגודיות

איפוס