TherapWiz Logo

מאמרים

חריקת שיניים בשינה

חלק ניכר מהאנשים עושים את זה כל לילה!

בני המשפחה לא יודעים מזה,

בני/בנות הזוג לא יודעים מזה ואפילו אתם לא תמיד יודעים מזה!

אני מדבר כמובן על sleep bruxism - הידוק וחריקת שיניים בשינה (לא יודע על מה אתם חשבתם)

 

7 דברים שרציתם לדעת על ברוקסיזם בשינה:

  1. פעם, הידוק שיניים בשינה שויך לאותן סיבות כמו הידוק שיניים בערות. כיום המחקר תומך בכך, שברוקסיזם בשינה קשור להפרעות שינה (פאראסומניות), כלומר, לא להפרעה שנובעת מלחץ ומתח. כדי לפשט, אגיד, שזו לא אשמתך שאתה מהדק שיניים בלילה. זה קשור למנגנונים המוחיים, שאחראים על הדבר המופלא והמורכב הזה, שנקרא שינה.
  2. מצד שני, מוקדם להשליך את האחריות האישית לפח, כי כן נמצא קשר בין ברוקסיזם בשינה לצריכת אלכוהול, קפאין, עישון, שימוש בתרופות פסיכו טרופיות ואפילו לעישון פסיבי. כלומר, יש מה לעשות כדי להפחית את התופעה. נתחיל באימוץ היגיינת שינה טובה. וכמובן, נפחית שימוש בחומרים, שלא עושים לנו טוב.
  3. חלק מאלה ש"סובלים" מברוקסיזם לא סובלים משום סימפטומים. לעיתים, הראשון שיבחין בכך, יהיה רופא השיניים שיזהה סימני פגיעה בשיניים (בייחוד אצל מי שחורק שיניים) ואז, גם אם אין כאבים או הפרעות תפקודיות בלסת, נכון יהיה לשקול שימוש בסד לילה, כשהמטרה העיקרית היא שמירה על שלמות השן (הלוואי שהיינו יודעים לגדל שיניים כמו שהתנינים עושים). ראיתי מטופלים ששליש מגובה השן נשחק בגלל חריקת שיניים. תאמינו לי, זה נראה ממש רע. שמירה על שלמות ובריאות השיניים היא מטרה חשובה מעין כמוה!
  4. ישנה השערה שברוקסיזם בשינה מהווה מעין פיצוי, שנועד לשפר את הנשימה הלילית או אפילו להגדיל את הפרשת הרוק בלילה. נמצא גם קשר בין ברוקסיזם לתפקודי כלייה וחומציות בוושט. אישית, אני לוקח את ההקשרים הללו למסקנה, שהמון דברים אנחנו לא ממש יודעים ורב הנסתר על הגלוי.
  5. סימפטומים קלאסיים לאחר השינה הם: כאבים ומתח בשרירים הסוגרים, רגישות בחניכיים או בשיניים, קושי ונוקשות בפתיחת הפה או תחושה של הידוק השיניים. חשוב לזכור שרק חלק ידווחו על כך. לאחרים אין מושג מה הם עושים בלילה.
  6. עם השנים הברוקסיזם פוחת. המחקרים מדברים על שכיחות ברוקסיזם במבוגרים נמוכה משמעותית מאשר בילדים ונוער. מי אמר שלהישאר צעיר זה הכי שווה?
  7. לא תמיד קל לזהות, שאדם מהדק שיניים בלילה. חריקת שיניים, לעומת זאת, עושה רעש ולכן קלה יותר לזיהוי ע"י אדם קרוב.

כשאני בודק מטופל, אני מתחיל בתשאול יסודי, בדיקה פיזיקלית (הסתכלות, מישוש, מבחנים שונים) ולפי זה בוחר בטיפול המתאים. גם התגובה לטיפול עוזרת לדייק את האבחנה. בסוף, כמובן, אנחנו רוצים לזהות הפחתה בתלונות ושיפור באיכות החיים.

לסיכום, ברוקסיזם בשינה מוגדר כפעילות מוגברת של שרירי הלעיסה וראוי להתייחסות ולטיפול במידה ויש סימנים או סימפטומים המצדיקים זאת.

עדיין לא בטוחים איך מתייחסים, או מה עושים? מוזמנים לדבר איתי ולהתייעץ.

 

דיויד מוזס, פיזיותרפיסט, מרחב לריפוי ותנועה

050-2113707

 

הגדלת גופן

הקטנת גופן

שינוי ניגודיות

איפוס